Generelt

Hvilken slags digitalbilleder kan jeg bruge?
Du kan bruge både .jpg/.jpeg og .png billeder til dine fotoprodukter. Alle digitalkameraer tager som udgangspunkt fotos i .jpg format. Du kan desværre ikke benytte PDF-filer og lign.
Kan jeg bruge billeder gemt i CMYK?
Vores software har desværre problemer med at behandler billeder, der er gemt i CMYK format. Det er de færreste billeder, der er gemt i dette format som standard, og skulle du opleve problemer ifm. upload af CMYK billeder, kan du nemt og gratis konvertere dine billeder til RGB format her.
Jeg kan ikke få hjemmesiden til at virke?
I første omgang bør du undersøge, om du overhovedet kan få adgang til internettet (prøv at gå ind på en anden hjemmesiden). Et godt tip er at finde nogle små .jpg-filer (som fx fylder 10 kb). Brug filerne til at foretage en bestilling. Du skal selvfølgelig ikke gennemføre betalingen. Kan du få hjemmesiden til at virke med de små filer, kan fejlen skyldes, at du mangler båndbredde på din internetforbindelse. Det kan også være, at der er opstået problemer på vores servere - og du bedes i så fald forsøge igen på et andet tidspunkt. Kan du heller ikke få hjemmesiden til at virke med små jpeg-filer, bedes du kontakte info@fotosjov.dk, hvorefter vi kigger på sagen.
Er mine billeder i god nok kvalitet?
Alle digitalkameraer kan indstilles til at tage fotos i forskellige kvaliteter. Jo bedre kvalitet, jo mere fylder billedet, og jo flere pixels indeholder det. En forenklet tommelfinger-regel siger, at hvis dine billeder fylder minimum 500 kb/stk, så vil du ikke opleve problemer. Ønsker du at se pixel-størrelsen på et foto, kan du højre-klikke på filen med musen og vælge "egenskaber"/"properties". Vælg derefter fanebladet "Dokumentinfo".
Tag fotos i maksimum-kvalitet?
Normalt kan digitalkameraer indstilles til at tage fotos i disse størrelser:
640 x 480
1.280 x 960
1.600 x 1.200
2.048 x 1.536

Vælger du den højeste kvalitet, vil dine digitalfotos (jpeg-filer) fylde min. 1,5 MB pr. foto, og du er på den sikre side.

Ønsker du at se pixel-størrelsen på et foto, kan du højre-klikke på filen med musen og vælge "egenskaber"/"properties". Vælg derefter fanebladet "Dokumentinfo".
Skal jeg bruge et kvadratisk foto eller foto på højkant?
Du kan godt uploade et foto på højkant eller i andre størrelser.

Når du har overført dit foto til os, gør vores system billedet så stort som muligt uden at "strække" fotoet. Husk at holde øje med, at det ser korrekt ud og foretage evt. nødvendige rettelser, inden du afgiver bestilling.
Kan I scanne et papirfoto til mig?
Vi tilbyder desværre ikke at scanne for kunder. Men kan du selv få dit papirfoto scannet, fx hos en bekendt, kan du derefter sagtens foretage bestilling hos os.

Husk, at dit scannede foto skal være i .jpg-format, når det er scannet.
Kan I lave mit billede i sort/hvid?
Du kan nemt forvandle dine billeder til sort/hvid i vores designer. Du markerer blot det indsatte billede og vælger "redigeringsværktøjer" i menuen, der kommer frem nedenfor.
Kan jeg uploade andet end digitalfotos?
Ja, det kan du godt. Så længe du uploader en jpeg-fil, er det ligegyldigt, hvad filen forestiller. Nogle af vores kunder har designet noget kunst og ikoner i fx Photoshop.
Hvilke browsere understøtter I?

Hjemmesiden bør virke lige godt i alle browsere. Dog kræves der en opdateret version af Flash og Java på maskinen.

Derfor anbefaler vi at bruge browseren Google Chrome, der automatisk holdes opdateret med de nødvendige forudsætninger for at benytte vores side.

Google Chrome kan hentes fra den officielle downloadside via dette link
Er det muligt at genbestille en ordre?
Du kan genbestille ordrer ved at kontakte vores kundeservice på info@fotosjov.dk, hvorefter du vil modtage et betalingslink for ordren via mail.
Hvordan ved jeg, om I har modtaget min ordre?
Umiddelbart efter du har afgivet din ordre, modtager du en ordrebekræftelse via e-mail, hvori du også finder dit ordrenummer.

Modtager du ikke en ordrebekræftelse via mail, bedes du kontakte info@fotosjov.dk.
Kan jeg afbestille min ordre?
Det er desværre ikke muligt at ændre i en ordre, der allerede er afgivet, da ordren havner direkte i en produktionskø. Det er som udgangspunkt heller ikke muligt at afbestille en afgivet ordre.

Kan jeg nøjes med at gennemføre dele af min ordre?
Det er desværre ikke muligt, at gennemføre en ordre delvist.
Vores software giver desværre ikke mulighed for, at vælge enkelte produkter til udtjekning fra indkøbskurven, og lade de resterende produkter ligge. Vi anbefaler derfor at sikre, at du kan gennemføre din ordre i tide, før end du tilføjer dit nye produkt.

Betaling

Hvad med sikkerheden?
Vi prioriterer sikkerheden meget højt hos FotoSjov.dk og med erfaringer fra mange tusinde online-betalinger ved vi, hvad der kræves for at gennemføre en betaling nemt, smertefrit og sikkert.

Alle betalinger til FotoSjov.dk foregår via en PBS-godkendt betalingserver, som ligger på en 128 bit SSL krypteret linje. Du kan derfor trygt og roligt foretage betalinger via FotoSjov.dk.
Hvordan betaler jeg?
Du betaler din ordre, når du afgiver bestilling. Vi modtager alle gængse kreditkort. Er dit betalingskort ikke på listen, hører vi gerne fra dig på
info@fotosjov.dk.
Husk, at vi ikke hæver pengene før pakken afsendes!
Hvilke kreditkort kan anvendes?
Følgende betalingskort kan anvendes: Dankort, VISA/Dankort, MasterCard, Visa Elektron.
Kan jeg lave en kontooverførsel?
Nej, det er ikke muligt at betale for din ordre med kontooverførsel. Dette skyldes, at du som forbruger er langt dårligere beskyttet ved kontooverførsel i forhold til, hvis du betaler med betalingskort.
Hvornår hæver i penge fra mit betalingskort?
Vi hæver først penge fra dit betalingskort, når din vare afsendes. Har du bestilt flere varer, hæver vi pengene, når din ordre afsendes.

Fragt og porto

Hvad koster fragten?
Alle produkter sendes med enten brevpost eller pakkepost.
Prisen for levering er 75 kr.
Ekspedition, emballering og pakning er inkluderet i priserne. 

Bemærk, at du betaler fragt pr. ”produkt-kategori”. Dette skyldes, at vi har forskellig produktionstid på de forskellige produkter, og det er dermed ikke muligt at sampakke produkterne.

Tre forskellige fotokalendere koster således 1 x fragt (75 kr.), men en fotokalender og et foto på lærred koster 2 x fragt (2 x 75 kr.).
Hvilket transportfirma bruger I?
Vi afsender (såvidt muligt) alle vores produkter med DAO365, der leverer alle ugens 7 dage, 365 dage om året.

I enkelte tilfælde, er dette ikke muligt, og alle andre pakker afsendes da som PostNord Erhvervspakker med omdeling.
Hvor lang er leveringstiden/produktionstiden?
Nedenfor kan du se produktionstiden på de forskellige produkter.

• Fotokalendere - afsendes efter senest seks hverdage 
• Foto på lærred - afsendes efter senest seks hverdage 
• Mega-plakater - afsendes efter senest seks hverdage 
• Fotobøger - afsendes efter senest seks hverdage 
• Fotohæfter - afsendes efter senest seks hverdage 
• Julekort - afsendes efter senest seks hverdage 

Skulle din pakke – mod forventning – ikke være dukket op tre dage efter ovennævnte frister, hører vi gerne fra dig. Venligst skriv til info@fotosjov.dk. Husk at notere ordrenummer.
Kan jeg se, om pakken er på vej til mig?
Ja, når pakken afsendes, sender vi dig samtidig en email med pakkens ”track&trace". Du kan herefter følge pakkens vej fra os til dig ved at benytte linket der fremgår i mailen. 

Bemærk, at du først kan følge pakken online kl. ca. 23:30 den dag, pakken er afsendt.
Min pakke er ikke dukket op – Hvad gør jeg?
Har du modtaget track&trace nummer fra os og kan du se, at pakken er på vej til dig, men forsinket i PostNord-systemet, opnår du den hurtigste ekspeditionstid ved at tage direkte fat på PostNord. 

For at efterlyse din pakke skal du kontakte PostNord kundeservice på telefon 70 11 12 30 eller fktsck78@post.dk. 

Udfyld reklamationsformular 
PostNord ønsker i nogle tilfælde en formular udfyldt. Du finder formularen ved at: - Gå ind på www.post.dk. - Klik "Privat" (øverste, venstre hjørne) - Klik "Efterlys pakke" (nederste menupunkt til venstre).
Hvorfor modtog jeg kun en del af min ordre?
Har du bestilt forskellige produkter, vil disse blive fremsendt hver for sig, da vi desværre ikke har mulighed for at sampakke ordrer. Det skyldes, at der er forskellig produktionsskema for de forskellige produkter, hvilket gør sampakning umulig. 

Vi afsender derfor produkterne, så snart de er klar, og du kan derfor godt modtage en del af din ordre til at starte med.
Kan jeg afhente min pakke?
Det er desværre ikke muligt at afhente produkterne her på adressen. Det skyldes, at produktionen fungerer fuldautomatisk og havner direkte i buret til PostNord. 

Vi producerer døgnet rundt, og det vil desværre være alt for omfattende at skulle pille en enkelt ordre ud af produktionen.
Hvordan emballerer I?
Vi har efterhånden afsendt flere end 100.000 stk. pakker med PostNord, og vi ved, hvad der skal til for at sikre, at pakkerne kommer uskadte frem. 

Til nogle af vores produkter har vi ikke kunnet finde emballage, der levede op til vores krav, på markedet, så vi har selv måtte producere. Eksempelvis afsendes alle plakater i specialfremstillede paprør, der er 0,5 mm tykke.

Akustikplader

Kan jeg få akustikplader i andre størrelser?
Nej, vi tilbyder desværre kun plader i de fire størrelser.
Hvordan er trykkvaliteten?
Vi trykker direkte på akustikpladerne med nyeste trykteknologi (AGFA UV-pladeprinter) med meget høj opløsning (DPI). Du kan således fint have fotos som motiv.
Er akustikpladerne brandsikre?
Ja, akustikpladerne er CE-brandgodkendte!
Hvor mange plader skal jeg bruge?
En tommelfingerregel siger, at hvis du vægmonterer akustikplader på et areal som svarer til 15 % af gulvarealet, kan du forvente en forbedring af akustikken i rummet på ca. 60%!
Jo højere til loftet, des mere materiale kræver det at absorbere diffus lyd.
Placering
Jo tættere pladerne monteres på støjkilden, jo bedre.
Glæd dig til at mærke den betydelige støjdæmpning.
Akustikplader vs. gulvtæpper
En m² akutstikplade er lige så effektiv som 10 til 20 m² gulvtæppe.
Giver det mening kun at montere få plader?
Ja, selv én eller to plader i et rum, har en god effekt.
Har to små billeder eller ét stort billede samme effekt?
Ja! - det er udelukkende arealet, som tæller.
4 cm tykkelse vs. 2 cm tykkelse
Vi bruger 4 cm tykke akustikplader som er certificeret efter gældende DIN-standard. Vær opmærksom på, at der på markedet også findes 2 cm tykke akustikplader, som kræver mere end det dobbelte areal, for at få samme effekt.
Kan man bruge akustikpladerne som opslagstavle?
Nej, det vil vi ikke anbefale.
Hvordan ser akustikpladernes kant og "indhold" ud?
Vi har her taget et par billeder af materialet - se her.
Skal jeg montere akustikplader i loftet eller på væggen?
Akustikplader kan monteres begge steder. Vi anbefaler dog at montere akustikplader på væggene af flere grunde.
For det første, er det mere effektivt at absorbere lyden via akustikplader på væggene, da de fleste støjkilder (mennesker, radioer etc.) udsender lyd i vandrette linjer, og lyden rammer derfor væggene først, og kan med fordel dæmpes allerede der. Selvom lyd forplanter sig i alle retninger, er lyden altid mere intens i den retning den afsendes.

For det andet, skal du huske, at du jo alligevel skal have kunst/billeder op på væggene. Så du kan lige så godt benytte akustikplader med farvetryk og slå to fluer med ét smæk.

For det tredje er det væsentlig mere simpelt at montere akustikplader på væggene end loftet. Husk, at der medfølger gratis beslag til vægmontering.
Hvor kan jeg læse mere?
På disse nedenstående links kan du læse mere om akustik:

• Lokale- og Anlægsfonden
Pjece om lyd og akustik i forbindelse med bygning af idræts- og kulturbyggerier, klik her

• Høreforeningen
Artikel om støjdæmpning i hjemmet, klik her

• Bolius.dk
Artikel om god lydkvalitet i dine rum, klik her

• Bolius.dk
Artikel om akustik i arbejdsrum, klik her



I tvivl?

Er du i tvivl om det mindste, er du altid velkommen til at kontakte kundeservice på info@fotosjov.dk.
Prisgaranti



Med venlig hilsen

Kasper Adsbøll
Kundeservicemedarbejder

Telefon: 87 303 101
Email: info@fotosjov.dk
Fotosjov.dk | P.O. Pedersens vej 26 | 8200 Aarhus N | Tlf: 87 303 101
Kundeservice: info@fotosjov.dk - garanteret svar inden for 24 timer på hverdage